VDHC Digitale Toetsing
  • Home & Visie
  • Wie zijn wij
  • Klanten - portfolio
    • UvA - HvA
    • OMIX
    • InHolland
    • Nyenrode Business University
    • Technische Universiteit Eindhoven
    • Radboud Universiteit Nijmegen
    • Erasmus Universiteit Rotterdam
    • Universiteit Utrecht
    • Haagse Hogeschool
    • Vereniging Hogescholen
    • Hogeschool van Amsterdam DEM
    • Hogeschool van Amsterdam DOO
    • Hogeschool van Amsterdam DEM Duaal
    • Johan Cruyff University
    • VDHC Toetscentrum
    • Informatie Beheer Groep/DUO
  • Digitalisering van toetsen
  • Implementatie strategie
  • Training, workshops, gastpresentaties
  • Dienstverlening
  • Praktijkcasus onderwijs
  • Publicaties
  • Contact
  • Blog digitale toetsing
  • Nieuwe pagina

Click here to edit.

Praktijkcasus: Hogeschool van Amsterdam Domein DEM 

In 2009 is de Hogeschool van Amsterdam, domein DEM gestart om digitale toetsing meer op de kaart te zetten. Digitale toetsing dient een bijdrage te leveren aan de speerpunten van het domein: verhogen studiesucces, verhogen studenttevredenheid en organisatieontwikkeling. In opdracht van de HvA DEM is Rob van den Heuvel vanaf januari 2010 aangesteld als projectleider ai digitale toetsing.

De visie is dat het eigenaarschap bij de opleidingen ligt. Verder was het idee om veel pilots te doen om zodoende door de filosofie ‘management by experience’ stappen te zetten in de implementatie. Op deze manier kon er een goede organisatie worden opgebouwd en werd ICT als een essentieel hulpmiddel gezien bij de onderwijsprocessen. Het draagvlak werd groter door de aantoonbare successen en het ambassadeurschap van betrokkenen. Tevens werd de kwaliteit van de toetsen verbeterd en konden docenten zich meer bezighouden met hun kerntaak (hun productie-, nakijk- en inzagetijd werd sterk verminderd).

In totaal werden vanaf studiejaar 2010 - 2011 ca 25.000 summatieve toetsen via toetstool QMP online afgenomen met in totaal ruim 50 vakken die in de digitale database staan. Daarnaast werden er vanuit de digitale database 11 vakken schriftelijk getoetst en werden de eerste formatieve toetsen (statistiek, engels) ontwikkeld en afgenomen.

Er is een ICT infrastructuur gebouwd en een organisatie neergezet bij de verschillende locaties. De volgende stap is gericht op het volledige eigenaarschap bij de opleidingen, ontwikkeling van formatieve toetsing en een opschaling van de summatieve toetsen. Daarbij is de planning om een kwaliteitslag te maken voor alle digitale toetsen in de digitale database. Uiteindelijk wordt er een gedegen organisatieplan, implementatieplan, opschalingplan per opleiding en een kwaliteitsplan opgeleverd. Tevens worden er meetbare indicatoren van digitalisering (de DDI en OAI) gekoppeld aan visie en doelstellingen voor een opleiding.

Bekijk de volledige 'reference case', zie hieronder!

Referenties:

Eric Kamsma    : Hoofd IV HvA DEM, e.j.b.kamsma@hva.nl
Els van Dam    : Opleidingsmanager JCU/SPM, MT lid WBW portefeuille toetsing, e.van.dam@hva.nl
reference_case_digitaal_toetsen_bij_hogeschool_van_amsterdam_dem_2012.pdf
File Size: 135 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

Powered by Create your own unique website with customizable templates.